Pages

Saturday, January 16, 2010

Dia : Terpancar Wajahnya, Mimpi Dirinya dan Pahat Namanya


Di dalam rongga abdomenku ada seketul daging yang berwarna perang kemerahan. Seketul daging itu disebut hati. Hati jasmaniyyah. Di dalam hati jasmaniyyah itu pula terkandung hati ruhanniyah. Di dalam hati ruhanniyah itu, pada ruangnya yang paling dalam, berhimpun segala kebenaran tentang diriku. Kawasan di mana terletaknya mata air yang memancarkan perasaan jernih. Perasaan jernih yang kusebut sebagai cinta. Cinta yang mulus dan tulus, istimewa untuk dia. Dia yang wajahnya selalu terpancar di ingatanku setiap kali aku duduk bersendirian dulu. Ah, rambutnya, matanya, hidungnya dan gayanya di dalam foto dirinya yang berkemeja putih itu sentiasa mempesonakan. Hairannya ia kerap berlaku jika aku sedang berpacaran dulu. Aku resah setiap kali ia berlaku. Tidak adil untuk pasanganku ketika itu. Tapi apakan daya. Aku boleh menggari tubuh badan yang zahir ini tetapi tidak hati. Bila percintaan itu putus aku jalani hidup seperti biasa. Anehnya aku tidak tergerak mencarinya walaupun pernah terfikir hendak mencarinya. Ia satu keanehan yang tidak dapat dijelaskan. Satu persoalan yang menakjubkanku sehingga kini. Aku dirikan Istikharah. Mohon pada Allah agar ditunjukkan samaada pasanganku ketika itu sesuai atau tidak denganku. Bukan mereka yang hadir dalam setiap mimpiku. Yang hadir di dalam mimpiku ialah seorang perempuan tinggi lampai dan bersuara merdu tetapi kabur wajahnya. Kemudiannya ku tahu perempuan misteri itu adalah dirinya. Satu peristiwa seperti de ja vu itu mengiakannya. Mereka juga tidak hadir di dalam gerak hatiku. Yang hadir di dalam gerak hatiku adalah namanya. Waktu itu aku mulai sedar makna tolehanku ke arah rumahnya setiap kali aku melintasi tempat tinggalnya ketika pulang ke rumah atuk sebelum ini. Aku ketawa besar baru-baru ini bila mengetahui dia sudah tidak tinggal di situ sejak beberapa tahun yang lalu. Ajaibnya perasaan halus yang menerbitkan tindakan refleks ringkas itu. Selama ini ia menyorok di balik hati ruhanniyah itu. Dialah perempuan yang mampu menggetarkan jiwaku dengan suaranya selepas 10 tahun tidak berhubung. Cinta berputik di sana sini di dalam hati ruhanniyah itu. Mekar hampir serentak hingga memungkinkan aku meluahkan perasaan jernih yang terempang di dalam dada selama ini. Selepas debar yang menyesakkan salam cintaku itu disambutnya. Bermula dengan nafas bismillah... aku panjatkan syukur kepada Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui Dan Bijaksana. Sejak itu aku bersumpah akan menyintainya sehingga ke syurga. Dialah perempuan yang namanya terpahat di singgah sana hatiku.

Selepas hujan...
Aku menatap langit
biru firusnya menyamankanku
fikiranku langsung kepadamu
senyaman itulah wajahmu
Cantiknya sirus-sirus yang melarik di langit itu
secantik alis-alis pada wajahmu
Suria yang menyinar segar semula
sesegar senyuman madumu
Subhanallah.... alam selepas hujan ini
seperti melukiskan keindahan dirimu

Dia adalah perempuan yang menerima puisi di atas pada 6 oktober 2009. Dia adalah perempuan yang hampir, hampir, hampir sempurna... Dia anugerah terindah Allah untukku. Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment