Pages

Monday, December 3, 2012

Berapa Dalam Lautan Pasifik


Kalau korang dah tengok Life Of Pi, ada disebut bahawa Tsimtsum, kapal kargo yang membawa Pi, keluarganya, binatang-binatang dari zoo milik ayahnya yang akan dijual di Amerika Utara dan krew kapal, dipukul ribut taufan di Lautan Pasifik sehingga menyebabkannya karam di Jurang Mariana. Di bawah adalah beberapa fakta tentang lautan Pasifik dan Jurang Mariana :

- Lautan Pasifik merupakan lautan terbesar di dunia yang mana kedalaman lautan tersebut mampu mencecah ratusan kaki pada beberapa tempat. 

- Secara purata, kedalaman Lautan Pasifik adalah sekitar 14,000 kaki dalam.

- Tetapi terdapat suatu tempat yang pernah mencatatkan dua kali ganda kedalaman purata tersebut.

- Salah satu kawasan yang terkenal dengan kedalaman berbelas ribu kaki tersebut adalah Jurang Mariana yang terletak beberapa ratus batu di barat daya Guam.

- Nama Mariana diambil sempena kepulauan Mariana yang terletak berhampiran dengan jurang tersebut.

- Pertama kali diukur, Jurang Mariana mencatatkan kedalaman sekitar 35,700 kaki.

- Namun, eksperimen yag dijalankan seterusnya menunjukkan bahawa dasar Jurang Mariana memiliki kedalaman sekurang-kurangnya 36,100 kaki di bawah paras lautan Pasifik dan ia hampir tujuh batu dalam.





- Dalam kajian yang dilakukan, saintis telah melepaskan barangan seberat satu paun turun ke dasar laut di Jurang Mariana dan ia mengambil masa hampir satu jam untuk mencecah dasar.

Sumber - Estidotmy


p/s : pengetahuan manusia tentang isi laut adalah kecil berbanding angkasa raya yang jaraknya berjuta km daripada bumi. Kenapa?





1 comment:

  1. ilmu yg ada pada manusia hanya setitik dr air di laut. Nice info bro!

    :)

    ReplyDelete