Pages

Monday, May 31, 2010

Hebatkah Mat Lombok?





Aku tertanya-tanya hebatkah lelaki lombok yang boleh digelar kasanova asia ini? Benarkah seperti kata-kata segelintir anak gadis melayu kita bahawa mat lombok adalah lelaki yang melimpah dengan ambil berat dan penyayang? Lelaki melayu Malaysia kurang romantik lalu endah tak endah dan kurang penyayang? Atas dasar apa kesimpulan yang aku kira melulu itu dibuat?
Lebih mengharukan anak-anak gadis kita sanggup tinggal mak bapak, adik beradik, saudara mara, rakan-rakan di samping dan meredah lautan untuk hidup bersama dengan mat lombok di tanah asal pasangannya itu. Apakah syurga yang dijanjikan oleh mat-mat lombok ini sehingga gadis-gadis melayu kita ini rabun dengan kemewahan tanah air sendiri. Adakah mereka tahu kehidupan serba payah mat-mat lombok yang memaksa mereka berhijrah ke Malaysia untuk mencari rezeki?





Bertani dan menangkap ikan adalah punca utama pendapatan penduduk lombok


Aku rasa alasan yang munasabah kerana cinta. Cinta kan bisa membutakan hati dan tindakan seseorang. Dan cinta juga selalunya tak beralasan. Tetapi berbaloikah? Kerana akhirnya, bila berdepan dengan realiti sebenar kehidupan di lombok, barulah anak-anak gadis ini sedar cinta semata tak dapat menyuburkan hubungan terutamanya jika pasangan lebih suka berselimut daripada keluar mencari nafkah. 

 

Rumah-rrumah suku Sasak





Benarkah lelaki lombok hebat sehingga dapat melarikan anak-anak gadis Malaysia ke kampung halaman mereka? Mengikut adat turun temurun mereka lelaki yang melarikan anak gadis untuk akhirnya berkahwin lebih perwira, terhormat berbanding lelaki yang mengahwini gadis secara tidak melarikan. Pelik? Apa yang nak dipelikkan. Adat tak mengenal pelik. Tetapi akal dapat membezakan apa tindakan yang gila dan tidak. Jadi akhirnya akallah yang menentukan samaada adat itu harus diteruskan atau tidak. Aku percaya orang lombok, khususnya suku Sasak sudah bijak adat mana yang harus dikekalkan dan yang mana tidak. Jika tidak pun janganlah mengamalkan adat suku sendiri untuk bangsa lain. Pusing-pusing dalam suku sendiri tidaklah menjadi hal. Lagipun apa yang dilakukan oleh mat lombok yang melarikan anak-anak gadis melayu kita tidaklah mengikut adat yang sebenar. Sudah lari jauh daripada adat sebenar. Buat Novian Arif, yang berikrar "Kami akan terus melarikan abak gadis orang sebelum dikahwini walaupun ia dianggap jahat kerana adat ini sudah diamalkan sejak dari generasi dulu lagi." , seperti yang dilaporkan di muka hadapan Harian Metro pada Jumaat lalu, 28 mei 2010, ingatlah : JANGAN LARIKAN ANAK GADIS MALAYSIA lagi kerana perbuatan melarikan anak gadis bukan adat bangsa melayu Malaysia. Perbuatan itu sesuatu yang kurang ajar dalam bangsa melayu Malaysia. Jika mahu kekalkan adat itu di kalangan suku kamu kekalkanlah. Tetapi jangan sehingga mengganggu bangsa lain. Sama-samalah kita menghormati adat masing-masing. 




Gadis Sasak



3 comments:

  1. lawa kottt gadis sasak tuh :P ok lari tajuk sikit. hehe

    ReplyDelete
  2. Ada gadis sasak yang cantik tapi mengapalah gadis melayu malaysia yang dibaa lari?

    ReplyDelete
  3. mari larikan gadis sasak... ish macam la tak derk anak gadis lain dari sana erk?

    ReplyDelete