Pages

Tuesday, June 7, 2011

"I Love You"


Aku ingat lagi - dengan jelas dan tepat - hari itu hari ahad, jam 1.45 petang. Aku melepak bersama Wadi, Herul dan Amin di koridor sekolah agama. Amin sedang sibuk menunjukkan kereta kawalan jauh barunya. Kami terpesona dengan kecanggihan dan kecantikan kereta kawalan jauh itu. Tiba-tiba pesona kereta kawalan jauh itu tak kami hiraukan bila sebuah kereta berwarna merah yang aku lupa apa jenamanya masuk ke dalam perkarangan rumah Cikgu Mat Sani yang jaraknya lebih kurang 20 kayuhan basikal dari sekolah agama itu. Kami semua kenal pemilik kereta tersebut. Itu kereta keluarga Madam Mastura, cikgu bahasa inggeris kami. Dari dalam kereta, keluar Madam Mastura dan suaminya dari kedua-dua pintu hadapan. Melalui pintu belakang pula keluar..... Azneen dan adik beradiknya yang seramai dua orang itu. Azneen paling sulung. Sama macam aku. Fuh! comelnya Azneen tak terkata. Bergaun kembang putih dan bercekak rambut merah jambu. Macam puteri raja. Kami berempat macam dirasuk. Kaku beberapa ketika dengan pesona gadis pujaan ramai lelaki di sekolah itu. Tiba-tiba terdengar bunyi decup - "blurp!" Kereta kawalan jauh Amin terjun longkang berair! Amin lari lintang pukang ke longkang... hahaha... dan aku, Wadi dan Herul masih terlopong sampai ternganga juga. Cuma berhenti bila Azneen hilang di balik pintu rumah Cikgu Mat Sani yang juga bapa saudaranya.
Amin kembali. Marah-marah. Habis semua carutan terhambur dari mulutnya.
"Semua sebab Azneenlah ni.... " Amin menyalahkan Azneen.
"Memang comel betul dia. Pandai pulak. Siapa dapat dia terangkat wa kata lu...." kata Wadi.
"Ada tak orang tackle dia?" tanya Herul pula.
"Entah..." jawab aku.
"Tapi aku dengar dia selalu kirim salam kat hang kan?" tanya Amin, melihat aku.
"Err...." Aku cuba rahsiakan hal ini. Bila pulak si Amin ni tahu pasal ni.
Semua mata memandang aku. "Ooo... Pandai hang simpan rahsia dari kami...." kata Herul.
Aku tersengih. "Mana hang tahu?"
"Milah beritahu. Dia jadi posmen Azneen kan?" jawab Amin.
Aku dah agak. Ini mesti kerja Milah.
"Kenapa hang buat bodoh pada dia. Jual mahallah konon....." kata Amin lagi. "tak jawab kirim salam. Gula-gula yang dia selalu bagi kat hang pun hang tak balas. Bodoh"
Amin menelanjangi aku semahu-mahunya. Herul dan Wadi terlopong.
"Aku bukan bodohlah bodoh. Aku tak tahu nak buat apa!" Aku pertahankan diri. Bayangkan, aku bukan budak lelaki terhebat ketika itu. Bahlul dalam bahasa inggeris dan dbukan di tempat sepuluh terbaik setiap peperiksaan tiba-tiba, macam mimpi, diminati oleh seorang budak perempuan yang bukan sembarangan, si puteri raja yang comelnya tiada tara, anak kepada Madam Mastura pulak tu, yg rumah banglo mereka tersergam  indah di tepi jalan bm-kulim. Beza aku dengan Azneen macam gagak dengan merak, langit dengan bumi. Lebih-lebih lagi aku memang hancur dalam bab mengorat dan jiwang-jiwang ni. Aku, waktu itu, seperti mendapat bulan yang jatuh ke riba tapi tak tahu nak buat apa.
"Gila cerdik hang simpan rahsia!" kata Herul lagi.
"Beranilah sikit. Hang tu jantan!" Amin membuat provokasi. Lama Amin diam tadi tapi bila dia bersuara darah jantan aku mencanak-canak memenuhi kepala.
"Siapa kata aku tak berani?!"
"Aku," jawab Amin. "Aku," sambut Herul. "Aku," sambut Wadi. Berpakat spontan depa ni.
"Hangpa nak aku buat apa?" Aku betul-betul tercabar.
"Hang pi kata hang cinta kat dia," arah Amin.
Lain-lain setuju. Konspirasi ni.
 "Dia ada kat dalam rumah tu," jawab aku, menyesal pulak terburu-buru ikut rasa hati tadi.
"Hang jeritlah dari luar. Baru best ..." arah Amin.
Lain-lain angguk. Sah depa nak pekena aku ni. Aku telan air liur. Kecut perut. kerja gila ni....
"Hang takut?" tanya Amin, tersengih memperli.
Aku tersengih.
"Betullah hang bukan jan...."
"Okey," pintas aku. Persetujuan itu terpacul begitu saja.
Mereka bertiga tersenyum puas.
Aku kayuh basikal menuju ke rumah Cikgu Mat Sani. Brek mengejut hingga menghasilkan apungan asap tanah merah. Aku pun membuka mulut lalu menjerit : "I...." Tiba-tiba pintu rumah Cikgu Mat Sani itu dibuka. Madam Mastura terpacak di hadapan aku. Di belakangnya pula Azneen yang comel itu. Dari jauh sudah kedengaran mereka bertiga ketawa berdekah-dekah. terdengar jerit Amin mengingatkan : "Cakaplah kalau kau anak jan..." Aku berpusing dan terus mengayuh basikal ke sekolah agama. Aku tidak jadi menyambung jeritan tadi. Yang dapat aku lakukan hanyalah berkata perlahankepada diri sendiri : "I Love You!" Aku tahu nanti pasti aku akan dikutuk dan diejek oleh mereka bertiga yang sudah pun meloncat-loncat macam kera di sana tu. Aku sempat berpaling. Madam Mastura menggeleng kepalanya berkali-kali. Azneen yang dibelakangnya tersenyum manis memandangku dari kejauhan. Aku sempat bersuara : "I Love You" pada waktu itu. Dia tersenyum. Entah dia dapat menangkap gerak bibirku itu atau tak entahlah.... Tapi aku bahagia masa itu... Aku terus mengayuh laju ke sekolah agama.....

Episod akan datang : Aku nak itu!


1 comment: