Pages

Friday, January 6, 2012

Hebat Jugak Aku Dulu, Hahaha

Ahad lepas, 1 Januari 2012, ada kenduri arwah di rumah atuk di Bagan Datok, Perak. Selepas tolong apa yang patut aku pun berehat-rehat di hadapan telivisyen. Tiba-tiba mata tertarik ke arah kabinet yang terletak di sisi dinding ruang menonton telivisyen itu. Selepas banyak kali balik ke rumah atuk, rumah yang aku tinggal dari darjah 3 sampai darjah 6 itu, sesudah tidak dipedulikan selama ini sudahnya koleksi piala di dalam kabinet itu akhirnya menarik minat aku. Aku tergelak sendirian. Hampir 70 peratus koleksi piala dalam kabinet itu adalah milik aku. Selebihnya milik adik-adik aku dan pak usu. Teringat zaman masa masih memakai baju seragam sekolah dulu. Kiranya aku ni boleh dikatakan atlet jugalah. Main bolasepak, hoki, sepaktakraw, badminton dan macam-macam lagi.

                                                         sebahagian piala dalam almari

Aku paling tak boleh lupa piala bolasepak yang aku menang masa wakil sekolah di Sekolah Kebangsaan Bagan Datok tu. Piala tu aku dan kawan-kawan (masing-masing dapat sorang satu) arak keliling pekan. Selepas tu kami singgah di Kedai Bombay dan dibelanja roti canai dan air oleh Pak Ngah Lias. Pak Ngah Lias ni saudara aku. Tak silap aku Pak Ngah Lias juga bagi sorang dua ringgit. Masa tu seronok bukan main. Lepas tu kami pi ke peringkat seterusnya tetapi kalah pada sekolah rendah dari Sungkai. Mana taknya berlawan dengan pasukan yang nampak lebih besar daripada kami. Kata cikgu, diaorang tu lambat daftar...hehehe.

                                inilah piala yang aku arak sekeliling pekan pada tahun 1990 dulu


Piala yang kedua yang paling mengusik hati aku adalah piala yang aku dapat selepas menang hoki dalam pertandingan antara sekolah bagi daerah hilir perak. Bukan senang nak dapat piala ni. Daripada tak reti main hoki masa tingkatan satu, kami satu pasukan boleh jadi johan daerah hilir perak masa tingkatan tiga. Salutlah pada Cikgu Nawik, jurulatih hoki di Sekolah Menengah Khir Johari (SMKJ) masa tu. Pada perlawanan akhir tu kami menang dengan Sekolah Menengah Sains Teluk Intan (SEMESTI). SEMESTI ni dulu antara sekolah yang handal dalam hoki. Tak tahulah sekarang macam mana. Kamilah, seingat aku, pasukan hoki lelaki pertama SMKJ yang jadi johan daerah. Selepas tu jadi sejarahlah.... SMKJ hebat lepas tu dalam hoki. Digerun dan dihormati lawan.....

                                                   bangga betul bila tengok piala ni


Tapi selepas habis belajar aku dah tak dapat apa-apa piala dah. Sudah lama tak bersukan pun. Kalau main bola selepas separuh masa pertama mahu pitam agaknya. Kalau main hoki pulak mahu patah pinggang kut. Tapi melihat semua piala tu sekurang-kurangnya aku tahulah bahawa dulu aku pernah mengecapi saat gemilang dalam sukan ni.... hahaha.


Walaupun dah tak bersukan tapi hampir semua sukan di saluran-saluran sukan Astro aku boleh layan.  

1 comment:

  1. kat 5th college dulu pun ko main hoki jugak kan bro dengan Mirnawan n Saiful Zaini...
    ingat x? dulu2 pun ko slalu lepak kat D203 bilik aku kan??

    ReplyDelete