Pages

Thursday, February 13, 2014

Ulasan Novel Legasi Pejuang 2, karya Arman Jazee





Selepas kejadian yang tidak diduga di restoran milik Ken Mushashi Kagiyama di pinggir pelabuhan Hampthon Bay,  Ken dan Kuromoto terpaksa menjadi pelarian.  Mereka berdua terpaksa melarikan diri   dari Amerika ke Jepun.  Ken meninggalkan Kuromoto di rumah bapa saudaranya,  Mushashi Suzuka,  di Kyoto.  Mushashi Suzuka ialah pembuat pedang terkenal di Jepun.  Selepas beberapa lama tinggal di situ akhirnya Kuromoto dijadikan anak angkat oleh Mushashi Suzuka dan isterinya.  Pemuda misteri itu diajar teknik pembuatan pedang Keluarga Mushashi dan juga seni bela diri buttojutsu.  Mereka hidup dengan aman sehinggalah kemunculan Katrinee yang mengikut rombongan ahli-ahli panel persidangan pencegahan pengganas melawat kilang pembuatan pedang milik Mushashi Suzuka itu.  Ketika itulah Katrinee yang terkejut melihat Kuromoto menjerit : " Muaz! " Sejak dari saat itu Kuromoto yang sebenarnya adalah Muaz,  yang pernah memalukan CIA beberapa tahun sebelum itu, kembali di dalam radar agensi perisikan itu.  Hendak tahu selanjutnya?  Beli di kedai-kedai buku berdekatan.
Legasi Pejuang 2 adalah sebuah novel yang menarik.  Tema perjuangan yang diangkatnya sesuatu yang harus diberi pujian.  Jarang ada novelis tempatan yang mampu mengangkat tema sebegini.  Tambahan pula jika ia bersifat antarabangsa.  Membacanya mengingatkan saya pada filem bersiri The Bourne.  Plotnya bergerak pantas.  Aksi memberi warna merah pada hampir setiap bab.  Jalinan ceritanya juga amat baik.  Persoalan baru muncul dari masa ke semasa.  Membuatkan pembaca ingin meneruskan pembacaan untuk mendapatkan jawapan.  Aku beri empat setengah bintang daripada lima bintang - 4.5 / 5.  Ini kerana di sebalik aksinya yang mendebarkan,  ada beberapa perkara yang aku tidak setujui.
Apapun Legasi Pejuang 2 karya Arman Jazee ini harus dimiliki dan mengisi ruang istimewa pada rak buku anda.  Ini kerana novel ini cukup rencah sebagai sebuah novel aksi yang hebat!

Selamat membaca!


1 comment:

  1. salam kenal dan follow
    torascool(dot)blogspot(dot)com

    ReplyDelete