Pages

Tuesday, June 1, 2010

Satu Masa Dulu : Permainan

Bila aku baca semula Bab 1 TLC, kenangan ketika zaman kanak-kanak itu mula mengerdip-ngerdip di hadapan mata. Ah, begitulah aku dulu. Dunia penuh dengan permainan. Dalam kepala : sebaik bangun tidur, ketika di dalam kelas, ketika belajar mengaji malah di dalam mimpi pun - upih, guli, tin dan mcm2 bahan mainan lagi selain bola. Gelanggang permainan selalunya di panggung wayang cina yang letaknya betul-betul tujuh lapan langkah dari pintu belakang rumah atuk aku. Panggung wayang cina itu panggung terbuka. Tempat wayang tongkol atau wayang drama diadakan saban tahun. Ia juga digunakan untuk majlis-majlis kenduri kahwin bangsa cina di situ. Juga tempat bermain badminton dan tentunya main tarik upih, tuju tin, galah panjang dan menyorok-nyorok.
Tarik upih, seingat aku, jarang dimain oleh aku dan kawan-kawan sekampung. Alasan utamanya kerana payah hendak dapat upih di kampung itu. Walaupun pelepah kelapa banyak tetapi bukan pilihan yang baik kerana punggung cepat panas dan luka. Biarpun jarang-jarang main tarik upih tetapi bila sesekali main riuhnya menggegarkan panggung. Berpeluhlah kami berlumba selalunya sekali pusingan panggung itu.


Tarik upih

Tuju tin juga selalu dimainkan di panggung wayang itu. Selalunya main dalam jumlah yang ramai. Bukan saja di kalangan kawan-kawan sekampung tetapi kaan-kaan kampung yang lain juga. Tuju tin guna bola tenis. Bila tin bergelimpangan di lantai kerana tuju yang mengena bercemperalah pasukan giliran menuju itu menyelamatkan diri. Apa yang seronoknya dengan tuju tin ini adalah debaran menyelamatkan diri daripada tuju pihak lawan. Kalau kurang nasib baik bola tenis yang kadang-kadang sudah basah kerana sudah masuk parit di tepi panggung wayang itu tepat hinggap di kepala atau muka.


Tuju tin

Galah panjang atau kami sebut toi juga dimainkan di panggung wayang itu. Senang kerana boleh guna garisan-garisan gelanggang badminton. Melentik dan meliuklah badan kami cuba melepaskan diri untuk bergerak ke petak seterusnya. Selalu leka bila main toi. Kadang-kadang bawa sampai ke senja atau tengahari. Bubar bila mama bawa rotan.


Galah panjang @ Toi

Main guli pula selalunya di tepi rumah Opah Cu Tan yang tak jauh juga daripada rumah atuk. Selalu kami main guli dengan dua cara iaitu cara bulatan atau garisan. Secara bulatan bererti guli diletak di dalam bulatan dan guli yang keluar dari bulatan setelah dituju akan jadi milik penuju. Secara garisan pula ialah semua guli peserta akan dibaling melepasi garisan oleh pemain yang punya giliran. Pemain lain akan menunjukkan salah sebiji guli yang perlu dituju oleh pemain itu. Jika guli itu berjaya dituju maka semua guli itu milik pemain tersebut.


Guli

Kami juga suka main menyorok-nyorok. Yang kelakarnya kadang-kadang menyorok sampai dalam rumah. Siap makan, minum dan tengok tv. Jenuhlah pencari mencari yang kadang-kadang ambil masa sampai setengah jam. hehehe


Menyorok-nyorok

Mengenangkan semua itu membuatkan aku tersenyum .................

   

2 comments:

  1. gwa dulu konon2 takut nk maen nyorok2 sebab hantu tetek
    hantu tetek tu ape pon gwa xtau...
    gyahahahahahaha~

    ReplyDelete
  2. aku dulu kalau tkt menyorok ramai-ramai dalam satu tempat cthnya jamban! hantu tetek tu kami panggil hantu kopek.

    ReplyDelete