Pages

Friday, June 18, 2010

Setitis?



Aku sedang baca The Outsider
Seorang anak kecil lelaki merapatiku
Tanyanya : "Baca buku?"
Aku mengangguk, melihatnya sambil tersenyum sepintas lalu
Dia bertanya lagi : "Buku apa?"
Senyumanku mula kelat
Entah harus dijawab atau tidak
"Bagus ke buku ni?"
Aku tersenyum kelat
Mula malas hendak melayan kerenah anak kecil itu
Dia bertanya lagi : "Siapa punya buku?"
"Abang," jawabku pantas. Lekas aku menambah : "Abang nak baca boleh tak..." Ayat menghalauku tak penuh kerana disampuk
"Saya tanya siapa penulis buku ni?" Anak kecil itu tergelak.
"Lelaki atau perempuan?"
Soalannya datang lagi sebelum aku sempat menjawab
"Orang mana?"
"Cerita tentang apa?"
Lama anak kecil itu berhenti di situ
Aku yang baru mula membaca terpana-pana
Aku belum dapat memberikannya jawapan
"Nipis saja buku ni..." katanya seolah mengejek
Aku kata : "Tapi penulisnya orang besar..."
"Kenapa nipis kalau dah orang besar?"
Aku mengeluh....
"Kenapa baca buku orang putih?"
Aku terkesima
"Tak ada orang besar melayu yang tulis buku nipis?" tanyanya seperti memerli
"Errr...." Aku kalah kerana tak ada jawapan
Anak kecil itu berlalu pergi
dengan langkah berlarinya
sambil meneriak berulang-ulang : "Ibu meninggal hari ini. Atau mungkin kelmarin. Aku tak tahu!!!"
"Mus, mus......" sambungnya kemudian tergelak...
Aku yang ditinggalkan terkedu  - dipermainkan atau diduga? Ilmuku benar-benar tak sampai setitis pun
Tuhan sajalah yang Maha Berilmu....

- fitri hussin, 180610, 6.30 petang -

No comments:

Post a Comment