Pages

Wednesday, June 2, 2010

Edensor



Edensor adalah novel ketiga di dalam Tetralogi Laskar Pelangi. Novel ini mengisahkan tentang pengembaraan Ikal di dalam mengejar mimpinya. Ikut bersamanya ialah saudara jauhnya, Arai. Berjaya mendapat tempat di Universiti Sorbonne, Perancis. Tinggal di sebuah apartmen berdekatan dengan Menara Eiffel. Mereka meniti kehidupan di situ dengan penuh halangan, nekad dan semangat dek kerana kejutan budaya. Di situlah Ikal bertemu dengan Katya, dewi di situ, biarpun dia belum dapat melupakan Ai Ling, cinta pertamanya itu. Akhirnya mereka hanya bersahabat. Dari sinilah mereka dapat mengembara hingga ke benua Afrika. Menghirup pengalaman yang kadang-kadang memeritkan, mencengangkan, melucukan dan mengharukan.
'Aku ingin mendaki puncak tantangan, menerjang batu granit kesulitan, menggoda marabahaya dan memecah misteri dengan sains. Aku ingin menghirup berupa-rupa pengalaman lalu terjun bebas menyelami labirin liku-liku yang hujungnya tak dapat disangka. Aku medamba kehidupan dengan kehidupan-kehidupan yang bereaksi satu sama lain seperti benturan molekul uranium : meletup tak terduga-duga, menyerap, mengikat, mengganda, berkembang, terurai dan berpencar ke arah yang mengejutkan. Aku ingin ke tempat-tempat yang jauh, menjumpai beragam bahasa dan orang-orang asing. Aku ingin berkelana, menemukan arahku dengan membaca bintang gemintang. Aku ingin mengharungi padang dan gurun-gurun, melepuh terbakar matahari, limbung dihentam angin, dan menciut dicengkeram dingin. Aku ingin kehidupan yang menggetarkan, penuh dengan penaklukan. Aku ingin hidup! Ingin merasakan saripati hidup!'
Endesor, seperti Laskar Pelangi dan Sang Pemimpi meneruskan kecanggihan yang indah Tetaralogi Laskar Pelangi. Ceritanya sangat menawan, mudah menghanyutkan imaginasi pembaca dan sekaligus menjadikannya layak sekualiti dua novel sebelumnya di dalam Tetralogi Laskar Pelangi itu.

Pengarang : Andrea Hirata
Penerbit : PTS Litera

2 comments:

  1. ske ulas novel ke?
    try minx jd team blog ni.. he is my friend

    http://mat-novel.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. bolehlah sikit-sikit.... okey. Nanti aku singgah.

    ReplyDelete