Pages

Tuesday, December 4, 2012

Aku Dan Handphone


Aku ni dulu gila jugak le dengan hp. Nak kejar hp baru sahaja kerjanya. Kalau ada hp model terkini keluar rasa membuak-buak nak dapatkan sebuah tu memang tak dapat ditahan-tahan. Aku ingat lagi kumpul duit sikit-sikit untuk dapatkan Nokia 3210. 



Nokia 3210

Dulu siapa ada hp ni kira canggih le. Macam siapa yang pakai Apple iPhone 5 atau Samsung Galaxy S3 sekarang. Leka kalau dapat main permainan snake dia. Masa tu itulah antara permainan palingcanggih yang ada dalam hp. Setahun lepas tu pakai pulak Nokia 3360. Jenama Nokia juga. Dulu Nokia ni jenama paling top untuk hp. Sapa pakai hp Nokia memang hebat le. Sebaik beli hp jenama Nokia dan-dan terbit rasa yakin. : )




Lepas tu lama tak pakai hp. Pakai nak menunjuk jadi bila ekonomi merudum aku pun terduduk. Pakai telefon awam sahajalah jawabnya.

Bila ekonomi dah pulih, beli pulak Sony Ericsson K320i masa ia mula-mula dikeluarkan. Tak serik-serik jugak. Ada duit je terus nak beli hp canggih. Asalkan ada hp canggih je terus nak beli kalau ada duit.
Lepas tu hp tu rosak. Dah mula malas nak tukar hp. Pakai je apa yang ada. Asalkan boleh dengar suara pemanggil dah okey walaupun skrinnya sekejap elok sekejap tidak. 


K320i


Lepas tu keluar Nokia N97. Tengok terus jatuh hati. Tak fikir dah. Tekan duit kat ATM lebih daripada RM2 ribu, pergi kedai dan terus beli. Masa tu update facebook guna N97 ni le. Pertama kali aku jumpa semula isteri masa tu aku pakai N97 ni le. Bila dapat bil telefon seribu ringgit lebih kena bayar. Bil untuk internet je nak dekat RM700. Gile ape! Jenuh jugak aku nak korek duit nak bayar. 

N97 yang banyak telan duit aku

Selepas pakai kira-kira enam bulan, ada kutu mana entah pecah masuk rumah. Selain duit dan barang kemas, N97 aku turut jadi mangsa. Sejak tu aku dah tak ingin nak pakai hp canggih-canggih. Cukuplah. Dah tawar hati. Sebab tu sekarang aku tak berapa kisah pakai hp apa pun, Lantak pi lah orang nak kata aku ketinggalan zaman ke apa ke. Tak larat nak kejo teknologi ni. Hari hp kita paling canggih tapi sebulan lepas tu belum tentu ia yang paling canggih. Sekarang ni aku pakai  ni .........


K320i semula! Bukan yang aku punya dulu. Tapi hp lama isteri aku. Sebelum tu pakai Sony Eriksson xperia. Hp lama isteri aku jugak. Okeylah. Dapat buat panggilan dan jawab panggilan serta bersms sudah memadai......


Di bawah ni fakta tentang hp yang popular. Mengikut senarai yang paling kerap dicari di Yahoo! Malaysia sepanjang tahun ini :

1.       Apple iPhone 5
Syariakt pengerluanya tidak pernah mengumumkan
Tarikh pelancaran rasmi untuk model telefon bimbit pintar
Terbarunya itu.  Atas inisiatif pengikut setia gajet tersebut
Mereka mengeluarkan khabar angin bahawa Apple menyediakan
15 juta unit iPhone 5 yang dibangunkan di Taiwan sebagai persediaan
Memasuki pasaran menjelang bulan September tahun lalu

2.       Apple iPhone 4
Ia merupakan telefin bimbit pintar berskrin sentuh generasi keempat
iPhone yang hadir bersama keupayaan sokongan panggilan video
serta kepelbagaian akses web dan multimedia.  Ia didtangkan dalam
dua pilihan warna iaitu hitam dan putih.

3.       Samsung Galaxy S
Syarikat pengeluar jenama tersebut ialah Samsung telah mengumumkan
Pengenalan kepada telefon bimbit pintar Android tersebut pada bulan Mac 2010

4.       Samsung Galaxy SII
Model ini merupakan telefon bimbit paling berjaya pernah dihasilkan oleh
Samsung.  Model tersebut diiktiraf sebagai telefon bimbit super pintar dengan
Pemproses berkembarkedua ternipis di dunia.

5.       Sony Ericsson Xperia
Rangkaian jenama Xperia merupakan telefon bimbit pintar dihasilkan oleh sony Ericsson

6.       Nokia C3
Ia merupakan telefon bimbit mampu milik yang dibangun dengan spesifikasi lengkap
Dalam usaha untuk menarik perhatian pengguna

7.       Nokia N8
Model telefon bimbit siri N daripada Nokia ini dipacu system operasi Symbian 3.
Ia merupakan peranti telekomunikasi Nokia pertama yang dilengkapi kamera beresolusi 12 megapiksel.

8.       Samsung Galaxy Ace
Model ini merupakan telefon bimbit pertama Samsung yagn menggunakan system operasi
Terbuka Android.  Ia dilengkapkan dengan skrin sentuhan TFT beresolusi 320 x 480 piksel

9.       Blackberry Bold
Blacberry Bold 9000 atau lebih dikenali dengan nama Bold 1merupakan model
Blackberry yang popular dengan kepelbagaian fungsi pintar, papan kekunci QWERTY serta
Keupayaan aplikasi mesej yang berkesan.


10.   Blackbery Curve
Model ini merupakan model terawal yang diperkenalkan syariakt pengeluarnya iaitu Research In Montion (RIM).
Curve 8520 adalah peranti Blackberry pertama mempunyai kawalan pad trek.

p/s : pekerja aku pakai hp lebih canggih daripada aku.



6 comments:

  1. Tauke pakai HP biasa-biasa.. Wallet pun sama tebal ngan handphone...

    ReplyDelete
  2. HAHA. kite plak, beli enfon jer mesti tak tahan lama. sebab gune ganas sgt. yg tahan pon nokia . huhu v^^

    ReplyDelete
  3. Nokia dulu2 memang tahan.... hp sekarang sensitif... sikit2 kena duku dah merajuk...

    ReplyDelete
  4. nak kejar teknologi tu mmg x lah. tak tkejar. lainlah anak jutawan. Harini kita pakai hp paling canggih dlm dunia..esok dah kuar hp yg laaagi canggih

    haha!

    :)

    ReplyDelete