Pages

Monday, April 11, 2011

DSPSMD : Asyik-Asyik Oren Hijau



Dulu, masa korang masih budak-budak dan punya kotak pensil warna, batang pensil warna apa yang cepat kontot berbanding yang lain? Aku, oren dan hijau. Entah kenapa, macam misteri, jika mewarna, aku suka sangat guna warna-warna ini. Selalunya aku padankan kedua-dua warna ini. Contohnya, jika mewarna gambar orang berpakaian, bajunya mesti diwarnakan dengan hijau dan seluarnya pula dengan oren. Kalau mewarna gambar rumah kampung, badan rumah warna hijau dan tiang dan tangganya warna oren. Kawan-kawan aku terutamanya Madi yang ada bakat melukis semulajadi itu selalu mengejek aku. Ejekan itu berlanjutan sampai sekarang jika kami jumpa sekali sekala. Katanya aku aku tak ada perasaan pada warna. Aku yang diejek hanya mampu tersengih macam kerang busuk.
Warna kesukaan aku biru tetapi yang peliknya jika mewarna aku suka guna warna oren dan hijau. Biru khusus untuk mewarna langit saja. Tak lebih daripada itu. Tetapi mak dan adik aku kata, berbanding biru aku lebih elok pakai baju warna oren. Nampak lebih segar… Entah itu satu perli atau nasihat jujur aku pun tak tahu. Tapi bila mengenangkan hal oren hijau ini aku selalu tersengih sorang-sorang. Kerana aku selalu bertanya kenapa aku selalu dapat D dn jarang-jarang dapat C dalam subjek lukisan dulu- selain tak reti melukis rupa-rupanya ‘rasa’ aku terhadap warna juga hancur! Hahaha. Sekarang aku terfikir, apalah perasaan cikgu Mastura, cikgu lukisan aku masa darjah 6 setiap kali dia tengok orang pakai baju oren dan seluar hijau dalam lukisan aku tu….
p/s : 1) Aku sokong Argentina. Biru putih. Hahaha. Aku kurang sokong Belanda. Oren! Tambah-tambah Mexico. Hijau!
           2) Aku dari dulu dapat rumah sukan Biru. Wing aku di MRSM BP pun biru – Samudera!
Jadi kenapa asyik-asyik oren hijau? Musykil betullah…
Episod akan datang : Gunting rambut Korek telinga

No comments:

Post a Comment