Pages

Saturday, August 20, 2011

Kuih Raya Kegemaran

Pejam, celik, pejam, celik.... raya pun sudah nak dekat. Bercakap tentang raya, selain baju raya, lagu raya, perkara yang amat sinonim dengan raya ialah kuih raya. Masa inilah tauke-tauke kuih dan agen-agennya nak cari untung. Selain tukang jahit, aku rasa tauke kuih raya lah yang paling tak risau berkenaan dengan fulus untuk raya bila menjelang raya. Teringat tentang kuih raya ni teringat zaman kecik-kecik dulu masa aku, adik-adik dan mama tinggal di kampung Bagan Datoh, iaitu kampung atuk yakni bapa kepada mama aku. Waktu tu masa nak buat kuih raya paling seronok. Mama akan ke rumah kakaknya di Kampung Sungai Betul untuk buat kuih raya bersama-sama. Macam-macamlah mereka buat. Dari bahulu ke dodol. Memang syok sangat masa tu. Semua dibuat dengan manual yeop. Mana ada pakai mesin ..... Sekarang ni nak rasa suasana tu payahlah sebab semua main beli. Mana ada masa nak buat. Semua serah pada tauke kuih. Cuma boleh harap rasa kuih tu okey dan berdoa agar janganlah kuih yang dibeli tu sama saja rasa semuanya walaupun rupanya berbeza..... dalam beratus jenis kuih tu, aku paling suka almond london.

                                         Almond london kuih raya kegemaran aku

Entah kenapa aku pun tak tahu. Yang aku tahu bila almond london ni masuk mulut memang sedaplah rasanya. Aku ni jarang makan jenis-jenis kuih dan biskut ni. Di rumah, roti dan biskut boleh sampai berkulat tak disentuh aku. Isteri aku dah dapat kuih yang dipesannya daripada rakan sepejabatnya. Nak tahu berapa banyak pesanannya. Korang tengoklah sendiri gambar kat bawah ni. Itu pun ada item yang tak sampai lagi.

                                                                 Kuih raya Puan Umi


Dan dalam balang-balang tu tak ada satu pun yang berisi almond london sebab tempahan almond london tu dibuat dengan orang lain. agen tu kata minggu depan baru dapat. Harap-harap dapat le kalau tak bahayalah mana-mana rumah yang ada almond london jika aku bertandang kat sana. Mahu habis satu balang aku sental nanti.... hehehe. Salam Ramadhan. Masih Ramadhan lagi yeop. Belum Syawal. Tapi orang dah mula sembang pasal raya. Jarang sekali cerita tentang puasa. Hehehe

No comments:

Post a Comment