Pages

Sunday, August 7, 2011

Perang Tanah Liat vs Tahi Lembu




                                                           VS




Aku suka lukisan walaupun aku hanya sekali dapat A dan selalunya D. Ya, D untuk dungu! Hal dapat A itu nanti aku ceritakan pada catatan lain. Semasa di Machang Bubok, kelas lukisan paling mengujakan jika melibatkan kerja-kerja yang menggunakan tanah liat.Tak mainlah guna tanah liat tiruan berwarna warni yang dibeli di kedai tu. Kami punya tanah liat asli yang diambil dari dinding sungai. Yang paling penting alasan untuk mengambil tanah liat untuk projek kelas lukisan itulah satu-satunya alasan yang boleh diberi pada emak supaya aku dapat mandi sungai. Jika tidak terjun kolah masjid sajalah jawabnya.
Hari itu selepas berminggu-minggu tidak mandi sungai tiba-tiba Cikgu Haris, cikgu lukisan aku, menyuruh kami sekelas membawa tanah liat untuk kelas lukisan yang akan datang. Aku dan kawan-kawan seronok bukan main. Petang lusanya kami berempat pun turunlah ke sungai. Herul melepaskan basikalnya selepas mengayuh laju meninggalkan aku, Wadi dan Amin. Basikalnya tunggang langgang sendirian mencari semak di tepi sungai untuk parkir. Herul berlari sambil buka baju lalu buat somersault dari atas jambatan kayu. Beberapa saat kemudian terdengar decupan kasar air. Mesti badannya berbirat ditampar air kerana somersault yang tak jadi itu. Rupa-rupanya Herul lebih kemaruk nak mandi sungai berbanding aku! Selepas meletakkan basikal masing-masing di bawah pohon getah di tepi jambatan kayu, aku, Wadi dan Amin berbaris di atas jambatan kayu tersebut. Herul di dalam sungai menggamit supaya kami lekas terjun. Sungai di bawah jambatan itu penuh kerana semalam hujan lebat. Arusnya juga agak deras. Tetapi itu bukan apa-apa - cakap besar aku ni, hehehe - bukankah dalamnya setakat dada itik sahaja dan derasnya insyaallah masih mampu dijinakkan walaupun dgn kuak lentang! fuhhh, memang cakap besar! hahaha.
"Satu, dua, ti----ga!"
Decup, decup, decupppp!!! Tiga decupan menganggu keheningan kebun getah di sekitar sungai tersebut. decupan yang terakhir itu milik Wadi. Wadi gendut jadi bunyi terjunannya memang sentiasa kuat berbanding kami bertiga. Hahaha - kira mengumpatlah ni. Kami timbul hampir serentak beserta pekik seronok yang membingitkan aman kebun getah di sekeliling. Seronok bukan buat-buat. Di kala tengah seronok berkubang tiba-tiba terdengar desingan di telinga. Diikuti dengan semerbak harum rumput busuk. Amin meraba kepalanya yang sudah bersempelat dengan benda hijau. Dia mencium tangannya dan terjeluak. "Taik lembu!" Dia segera menyelam. Aku, Azrul dan Wadi memeriksa sekeliling. Tiba-tiba di balik pokok getah itu tercegat Azman dengan kawan-kawannya dengan ketawa berdekah orang jahat - "Ha, ha, ha...." Amin yang timbul memekik kepada Azman. Terkeluarlah segala sumpah seranah dan maki hamun macam peluru yang berterabur keluar dari mucung mesingan. Amin yang timbul di tebing tadi segera mengambil tanah liat dari tebing tersebut damn membalingnya ke arah Azman. Kena. Azman, budak paling nakal dalam batch kami itu mengaduh juga. Azman membalas dengan tahi lembu kering yang dikutipnya dari tanah berdekatan. Begitu juga dengan kawan-kawannya yang lain. Aku, Azrul dan Wadi ikut berenang ke tebing untuk mendapatkan tanah liat dan menuju ke arah Azman dan kawan-kawannya. Perang tanah liat dan tahi lembu kering pun bermula. Hanya berhenti selepas stok tahi lembu kering habis. Selepas selesai bau badan kami tak ubah seperti bau tahi lembu. Di pihak Azman ternampak jelas badan mereka yang tak berbaju itu ada yang berbirat kemerahan. Masing-masing mengisytiharkan kemenangan. Dan Azman mencabar : "Nanti kita lawan lastik. Tengok sapa yang menang." Dan kami buat tak tahu dengan cabarannya itu kerana masing-masing sibuk menyucikan diri.........

Episod akan datang : Kolah Masjid

No comments:

Post a Comment