Pages

Tuesday, August 23, 2011

Kad Raya : Sentimental Yang Tak Terkalahkan


Aku selalu percaya sesuatu (tak kiralah surat, memo, kad harijadi atau KAD RAYA) yang ditulis dengan tulisan tangan sendiri sentiasa menyuntik lebih perasaan sentimental kepada penerimanya. Aku percaya bukan aku sahaja yang berasa begitu tapi bagi kebanyakkan daripada kita juga. Menerima kad raya adalah sesuatu yang mengujakan pada masa dulu. Tambahan pula pada akhir ucapan ditandatangani dengan SA untuk Secret Admire atau kekasihmu atau ayahanda tersayang atau bonda tersayang. Lebih manis jika kad raya itu bermuzik. Memang class kalau dapat kad raya bermuzik yeop! Membalasnya juga sesuatu yang amat menyeronokkan. Aku ingat lagi menghabiskan masa berjam-jam di kedai Titi Serong di Pekan Bagan datoh semata-mata untuk membeli kad raya terbaik untuk dibalas kepada orang-orang yang mengirimkan aku kad raya. Dan ambil masa lama juga untuk menulis ucapan di dalamnya. Didraf berkali-kali di kertas lain sebelum menulisnya di dalam kad. Akhirnya ucapan yang dipilih tak lain tak bukan ialah (masa sekolah rendahlah ni...) : 
     
   Pecah gelas/Pecah tong/Sudah dibalas/Jangan lupa gantung!

Masa raya, jika berkunjung ke rumah penerima kad raya tersebut, pokok atau dinding tempat menggantung kad raya itulah yang mata aku tumpu dulu. Kembang kempis hidung kalau kad aku ada tergantung di situ. 
Sekarang sudah lama tak rasa begitu.... Sebabnya sudah lama tak terima kad raya. Paling akhir masa tingkatan 5. Lepas tu semua kad raya elektronik saja. Tambahan sekarang sudah ada rangkaian sosial seperti facebook dan twitter. Dan juga SMS. Yang hairannya di ketika Pos Malaysia tak menang tangan kerana kiriman kad raya yang bertambah setiap tahun, aku dan kebanyakkan daripada kita memang sudah tak rasa demam berbalas kad raya ni. Betul tak?

Teringin nak berbalas kad raya semula!!!

2 comments:

  1. Zaman sekolah dulu memang suka sangat tulis menjela2 kat kad raya tapi bila dah besar panjang nie nak tulis bait2 kata pun dah x pandai..sampai ada yang salah ertikan huhuhu...

    http://www.sinarraudah.com/2011/08/teguran-dari-salah-seorang-blogger.html

    ReplyDelete
  2. Makin besar panjang makin kurang kata dalam kepala, semua simpan dalam hati .....

    ReplyDelete