Pages

Thursday, January 21, 2010

Apa Itu Suka, Cinta, Kasih Dan Sayang.

Ada seseorang bertanya kepadaku apa itu suka, cinta, kasih dan sayang. Ini jawapan daripadaku :

Apa itu suka? Suka itu bila kita selalu senang dengan perbuatan dia. Bila dia bercakap kita selalu bersedia untuk mendengarnya. Bila dia berada di hadapan kita selalu senang melihat wajahnya. Dan bila dia melakukan sesuatu pekerjaan kita selalu senang untuk menyertainya.

Apa itu cinta? Cinta itu limpahan seluruh rasa suka yang tak dapat dibendungkan. Bila dia melakukan sesuatu ia bukan saja menyenangkan tetapi juga menggembirakan kita. Hati kita berbunga-bunga cukup sekadar salam, hai atau hello daripadanya. Bila dia di hadapan kita mahu menatap wajahnya lama-lama dan kadang-kadang tidak berani menatap wajahnya kerana rasa malu. Tetapi dalam diam-diam kita cuba mencari peluang untuk mencuri pandang wajahnya. Kita akan sentiasa mahu lakukan apa-apa pekerjaan dengannya. Ketika ini kita akan selalu ingat kepadanya. Semuanya terasa indah.

Apa itu kasih? Kasih itu perasaan halus yang lahir daripada cinta. Bila dia melakukan sesuatu ia bukan sahaja menyenangkan, menggembirakan tetapi juga membahagiakan kita. Kita bahagia ketika dia dekat atau jauh dengan kita. Mengingatinya saja pun sudah boleh membuatkan kita berasa beruntung dan bersyukur dapat bersama dengannya. Bila dia di hadapan kita selalu ingin katakan yang kita sungguh-sungguh mengasihinya. Kita juga bersedia menerima segala kekurangan yang ada pada dirinya. Bersedia untuk memberi bahu ketika dia menangis dan bertepuk tangan ketika dia gembira. Kita beri kepercayaan kepadanya. Kita bersedia berkongsi hidup dengannya.

Apa itu sayang? Sayang ialah himpunan rasa suka, kasih dan cinta. Kita menerima sepenuhnya siapa dia. Dia adalah kawan, kekasih, suami dan segalanya pada kita. Apa pun dugaan yang datang kita nekad untuk bersama dengannya. Bagi lelaki, dia perempuan kedua selepas ibu. Dan bagi perempuan, dia lelaki kedua selepas Nabi Muhammad S.A.W.

Dan ini jawapan dia selepas aku bertanya apa itu suka, cinta, kasih dan sayang...

Apa itu suka .... suka bila apa yang orang tu buat, selalu kita ingat dan bila teringat kita tersenyum.
Apa itu cinta .... cinta itu bila semua yang dia buat sangat dekat di hati, buat hati suka dengan semua perbuatan dia..
Apa itu kasih .... kasih bila hati tersentuh dengan apa yang dia rasa dan lahirkan satu perasaan halus yang dia tidak mahu kehilangan semua yang dia rasa dan dia membalas semua yang dia rasa pada orang yang menyalakan rasa itu padanya.

No comments:

Post a Comment