Pages

Sunday, January 24, 2010

Hujan


Setiap kali langit sarat dengan awan kelabu aku gemar mengharapkan hujan akan turun. Dalam diam aku pinta Mikhail turunkan hujan dengan izin Tuhan. Bila ada titik-titik hujan yang sudah menjarumi cermin tingkap hadapan kereta atau kulit tanganku aku lekas berasa gembira. Aku memang suka kepada hujan. Lebih suka hujan lebat. Hujan lebat membuatkan aku berasa suasana sekeliling seperti terhenti sekejap - detik waktu dan aktiviti manusia semacam tergenang dalam lopak hakikat. Desir dan desah angin, detap air hujan mencium atap, liuk lentok pepohonan dan ketar resah dedaunan begitu mengasyikkan. Memang di waktu hujan beginilah aku selalu berpeluang meneliti alam. Petir berdenyar dan guruh bergerutup. Entah mengapa aku terus teringatkan Benjamin Franklin dengan layang-layangnya yang menemukan manusia kepada elektrik. Elektrik yang mengalir di dalam kabel-kabel elektrik TNB dan membuatkan lampu dan skrin PC atau komputer riba di hadapan kita ini menyala sekarang. Ya, ada pendapat mengatakan itu penemuan yang kebetulan. Ada juga membuat kesimpulan ia sekadar sebuah mitos. Tetapi dari mitos itulah terhasilnya keinginan untuk mengkaji kebenarannya. Alam memang sentiasa memberikan sesuatu - ilham, keinsafan, ketenangan, petanda dan lain-lain. Barangkali, hujan, pada satu hari nanti bakal menemukan kita pada sesuatu yang hebat. Sesuatu yang mampu merubah dunia. Siapa tahu? Siapa sangka Isaac Newton menemui teori graviti dengan melihat jatuhnya buah epal dengan pertanyaan di dalam kepala : "Kenapa epal selalu jatuh tegak lurus ke bawah? Kenapa tidak jatuh ke kiri atau kanan atau ke atas?" Mungkin dengan hujan kita dapat memikirkan soalan-soalan yang semacam itu juga...

1 comment: