Pages

Tuesday, August 16, 2011

Jalan - Jalan Ke The Tree Top Walk : Mengatasi Gayat

Awal-awal dah rasa mencabar. Sepanjang perjalanan ke Sungai Sedim dimana The Tree Top Walk terletak diiringi hujan yang sekejap lebat dan sekejap rintik. Perasaan bercampur baur samaada mahu meneruskan perjalanan ke sana atau tidak. Khuatir jika tempat itu ditutup disebabkan hujan.

CIMG1594 CIMG1592

                             Hujan sepanjang perjalanan

Tapi kerana semangat menyala yang belum padam, pedal minyak ditekan dan stereng kereta dihala juga ke Sungai Sedim. Dan akhirnya ……

  CIMG1591                        

walaa….. sampai juga! Tapi masih hujan! Buka ke tidak The Tree Top Walk ni?

CIMG1552

                 Di permulaan trek bersama isteri. Senyum dalam cuak

Buka!!! Yahoo!!!!!!!

Senyum macam tak cukup pipi tapi dalam hati cuaknya menggunung tinggi! hahaha….. . Bila menapak saja di atas trek perasaan gentar mula menyerbu hati. Pelantar laluan bila dipijak terasa melendut sedikit lalu menghantar persoalan kepada diri samaada ia kukuh atau tidak. Tapi perjalanan diteruskan juga ….. Alang-alang menyeluk pekasam yeop, kata pepatah biar sampai ke pangkal lengan.

CIMG1573            Pelantar laluan yang melendut sedikit jika dipijak. Teka kaki siapa    tu? hehehe. Tengok betapa tingginya jika melihat ke bawah

Tapak demi tapak cuak mula ditemani gayat. Fuh, bayangkan anda berjalan untuk sama tinggi dengan pucuk pokok! Kalau orang yang memang takut gayat, pastikan anda tidak pandang bawah. Berderau darah yeop. Tambahan di laluan panjang dan pelantar yang bergoyang. Tapi semakin lama menapak, perasaan cuak dan gayat itu mula ditemani perasaan puas dan gembira. Pusing 360 darjah dimana-mana flora, flora dan flora. Memang menyenangkan dan menenangkan. Serasa diri dalam dakapan hutan. Sesuatu yang tak boleh dinikmati di bandar.

 

CIMG1559 CIMG1570

            Dua-dua sudah senyum maksudnya sudah okeylah tu

CIMG1566 CIMG1582

Indahnya alam ….. . Nak kenal pokok? Ada label disediakan. Nun di bawah Sungai Sedim mengalir deras

 Makin lama kami menapak makin tinggi. Sehingga ke titik paling tinggi iaitu 26050 mm dari aras hutan. Syok gila! Puas gila!

CIMG1569

Puas hati bila sampai ke titik paling tinggi trek

Sekarang masa untuk menuruni trek. Jangan suka sangat sebab jika anda seorang gayat anda akan tetap gayat juga sehinggalah sampai ke stesen.

CIMG1583 CIMG1587

           Puas yeop kalau sekali sekala dalam dakapan hutan

CIMG1578 CIMG1580

              Tambahan pula kalau pergi dengan yang tersayang

Pendek kata Tree Top Walk ni memang mencabar, menarik dan bagi pencinta alam dan sesiapa yang nak rasa bagaimana berada dalam dakapan hutan yang selama ini rimas dipeluk kasar hutan batu, tempat ini adalah ideal untuk anda.

CIMG1588

Bergambar lagi di hadapan papan tanda Tree Top Walk. Tanda puas hati. Tree Top Walk jika dipandang dari luar nampak macam tak ada apa-apa tapi percayalah ia berbaloi sebagai destinasi untuk bersantai. Lagi satu jalanlah perlahan-lahan, pandang sekeliling dan cubalah nikmati alam. Bila tiba di stesen selepas menamatkan trek pasti ada perasaan puas dan tenang yang anda perolehi.

Selamat mencuba. Selamat mengatasi gayat!

4 comments: