Pages

Sunday, March 23, 2014

Serakah : Satu Pengenalan




Saya suka subjek sejarah semasa di bangku sekolah dahulu. Tetapi selalu berasa rendah diri bila membaca bagaimana kejatuhan Melaka di tangan Portugis. Saya berasa bangsa saya sungguh kerdil berbanding bangsa penjajah. Persenjataan penjajah lebih hebat berbanding persenjataan Kerajaan Melayu Melaka. Tetapi benarkah? Ia sangat kontradiksi dengan fakta bahawa Kesultanan Melayu Melaka adalah sebuah empayar maritim terulung di nusantara pada waktu itu. Mana mungkin sebuah empayar segah itu tidak mempunyai sistem pertahanan yang canggih untuk mempertahankan dirinya. Sejarah orientalis bagaikan langit dengan bumi dengan sejarah realiti. Sebenarnya bangsa melayu adalah bangsa yang hebat jauh sebelum tertegaknya Kesultanan Melayu Melaka. Dengan fakta itulah novel ini dihasilkan untuk menerangkan secara ringkas siapa itu bangsa melayu yang sebenarnya. Ia terangkum di dalam dodoian Sharifah Khadra kepada Sayyid Muhriz itu. Impian saya untuk melihat bangsa saya ini kembali gah seperti dahulu saya tumpahkan di dalam novel ini. Sambil membongkar realiti dunia sekarang yang dikawal oleh satu organisasi rahsia yang berada di belakang kuasa-kuasa besar dunia. 

 Pemangsa mencatur peristiwa dengan penuh rahsia. Lantas Melayu yang sudah sekian lama diam aman di Tanah Jawi mula menunjukkan dirinya yang sebenar kepada dunia. Buku akhirnya bertemu dengan ruas. Pengembaraan epik sekumpulan pemuda melayu pun bermula…

Nantikan kemunculannya......



No comments:

Post a Comment