Pages

Tuesday, December 11, 2012

Lidah Pahit


Aku demam sejak sabtu lepas. Sebab tu tak kemaskinikan blog ni dalam masa tiga hari ni. Mula-mula pening sahaja. Gagahkan juga diri pergi tengok Pesta Hoki USM (nanti aku ceritakan). Balik daripada situlah badan mula panas. Hilang selera makan. Pagi esoknya lidah pahit. Sentuh makanan apa pun semuanya rasa pahit. Ahad tu aku tak jamah sebutir nasi pun (makanan yang wajib aku ambik tiap-tiap hari).
Pekerja aku kata makan limau campur garam. Dia ambik limau kasturi, potong kepalanya sikit dan lumur garam. Aku pun hisap le limau tu. Lepas tu cuba makan semula. Tak jadi apa pun.... Pahit macam tu jugalah. Lepas tu ada pekerja lain kata minum teh o manis panas. Aku pun laratkanlah diri teguk teh o manis panas (Kalau aku ada diabetes tak mahunya aku ikut petua ni). Tak berubah apa-apa pun. Pahit tu kekal dan kebal.
Semalam isteri aku beli jeruk asam (makanan ringan kegemaran aku ni). Aku pun kunyahlah asam tu sikit-sikit. Lepas tu baru rasa lidah tu tak pahit dah..... Tadi barulah makan apa pun terasa..... Kembalilah nikmat merasa aku yang hilang beberapa hari lepas tu...

p/s : Syukur. Nasib baik Allah beri semula nikmat merasa tu. Payah kalau lidah pahit ni. Hilang selera makan. Kalau hilang selera makan, jadi tak makanlah. Kalau tak makan badan pulak rasa lemah. Ubat yang diambil untuk mengubati demam yang selalunya diambil selepas makan tak dapat berfungsi dengan maksimum. Jadi demam pun lambat baik....



1 comment:

  1. Selalu, kalau saya sakit tekak/hilang deria rasa, saya minum air suam bebanyak, sampai tekak saya best..hehe

    Salam singgah :)

    http://aizatbest.blogspot.com

    ReplyDelete