Pages

Monday, December 31, 2012

Sudara - Arena Wati


Sudara pada dasarnya menceritakan mengenai caping yang dipusakai oleh Raja Hamidah. Caping yang dipusakainya itu pula beserta dengan riwayat setiap pemiliknya. Secara langsung setiap riwayat itu bercerita tentang sejarah keturunannya. Sejarah keturunannya adalah sejarah Melayu Makasar. Membaca Sudara seperti membaca sejarah Melayu Makasar - hebatnya mereka di dalam pelayaran, perdagangan, peperangan dan sebagainya.

Membaca Sudara membuatkan aku tertanya-tanya : Apa sejarah keturunan aku?

Banyak bahagian Sudara yang menyentuh perasaan dan mengesankan. Contohnya pada muka surat 369, ketika Raja Aminah belayar bersama-sama putera dan puterinya :

Teyako lanre mattayang
Sossolok mangantalia
Kuboya minne
Rurunganna matekneya

"Nahkoda! Apa maknanya itu?" Raja Aminah meningkah.
"Tembang begitu selalu disenandungkan anak-anak ini ketika kami belayar dari Patani ke Ayutia dulu."
"Rindu dan harapan pelaut," kata Daeng Manek.
"Maknanya?"

Jangan putus asa menunggu
Jerah dalam penantian
Kini kucari
Iringan hidup bahagia

"Oh, puteraku, fahamkah apa yang dia dendangkan?"
"Biarkan dia rasa dalam hati saja dulu. Cara begitu lebih penting daripada memahaminya bagi dia sekarang."
"Apa gunanya dirasai tak difahami?" Raja Aminah menyanggah.
"Ada yang difahami, tetapi tidak dirasakan. Untuk apa yang begitu? Kalau dia rasakan, itu dia miliki. Kalau dia fahami, belum tentu dia sukai. Kelak akan tiba masanya dia fahami apa yang dia rasakan. Kelak kalau dia sudah mahir, dia rasakan apa yang dia fahami. Itu hakikat yang mesti dia dapat."
"Dengan cara menyeksanya di puncak tiang, dan menyanyikan lirik yang dia belum tahu?"
"Dia akan tau. Perasaan sukanya akan dera dia mencari untuk tau yang dia sukai. Cara begitu yang baik. Untuk apa dia sukai yang dia tidak tau?'
"Tau dan sukai?"
"Betul. begitu makrifatnya hidup. Usman mesti dapatkan itu."
"Tarekatkah ini nahkoda?"
"Bahteraku bukan madrasah. Laut dihindari sufi. Samudera dan bahteraku tempat mencari dan memahami hidup. Bukan gua batu atau bilik gelap tempat berzikir bermain kata dalam mimpi khayal. Makrifat tidak akan ditemukan dalam gua batu. Dia akan kita jumpai pada ombak di laut; pada daun, ranting, dahan, pokok, akar kayu di darat; pada bintang cakerawala; pada paruh, taji, kuku dan sayap unggas; pada tanduk dan gigi mergastua. Ini yang perlu difahami dan dilihat mata nurani."
"Begitu caranya kaji kitab nahkoda?" Raja Aminah mulai kagum tapi masih curiga kepadanya.
"Begitulah kami turun temurun."
"Puteraku akan diajar cara begitu juga?"
"Kalau dia bersedia. Laut tidak memaksa dan tidak mau dipaksa. Begitu juga manusia. Begitu samuderanya kehidupan ini. Biarkan tumbuh dan berkembang mengikut kanun tabiinya masing-masing."
Angin bertambah kencang dan ombak makin besar.....

Sudara adalah antara karya paling hebat Sasterawan Negara Arena Wati. Mengagumkan sama seperti karyanya yang paling dikenali - Sandera dan Sukma Angin.




1 comment: