Pages

Saturday, December 1, 2012

Ulasan Life Of Pi

Selepas tengok trailer Life Of Pi (disebut dengai pai atau  π - satu istilah matematik yang bernilai 3.14159, kalau korang masih ingat le), aku tergerak untuk menonton filem tersebut. Pertama kerana ia diarahkan oleh Ang Lee, pemenang anugerah pengarah terbaik Oscar 2005, dimana salah satu filemnya Crouching Tiger Hidden Dragon lakonan Chow Yun Fatt itu aku tengok lebih daripada dua kali kerana sinematografinya yang menakjubkan. Yang kedua kerana filem ini adalah adaptasi sebuah novel yang paling laris dan dikatakan mencabar minda pembaca. 

Jadi tengahari tadi aku dan isteri pergilah menonton filem tersebut di TGV AEON Perda Bukit Mertajam.


Jom terjah TGV





Periksa jadual waktu tayangan. Memang eloklah ada tayangan pukul 1.50 petang. Just nice. Lagi 15 minit saje lagi




Tak tunggu dah. Terus pergi ke kaunter. "Life of Pi. Dua orang." Nasib baik aku sebut nama tu betul. Pai untuk Pi. Bukan pi untuk Pi.  




Masa untuk bayar. RM24. Biasa. Bukan 3D.




Dapat dah tiket. M12 dan M13. Kerusi di barisan paling belakang. Lebih 3/4 tiket untuk tayangan tu sudah dibeli. Tapi nasib baik dua tempat duduk tu satu-satunya yang masih kosong. Rezeki.




Belum makan tengahari. Beli sesuatu untuk lapik perut. Masa tayangan filem ni 125 minit. Kalau ditukar pada jam maksudnya 2 jam 5 minit. Lama tu....




Popcorn, air mineral, Ribena dan F&N Grape



Masa untuk masuk panggung.



Life Of Pi bermula



 Selesai 2 jam 5 minit, aku puas hati. Sinematografinya memang menakjubkan seperti yang aku harapkan. Richard Parker, harimau bengal yang menjadi salah satu watak penting filem ini begitu real. Plot cerita yang menarik dan mendebarkan. Sehingga ke hujungnya kita tidak akan dapat meneka apa kesudahan filem tersebut. Secara keseluruhannya filem ini membawa kita mencari Tuhan di celah-celah kejadian-kejadian yang berlaku di Lautan pasifik itu. Seperti pengakuan Yann Martel, penulis novel Life Of Pi, dia menemui Jesus melalui Life Of Pi. Tetapi bagi kita, kita menemui Allah di dalam filem tersebut.  Di saat-saat kita menghadapi dugaan yang dahsyat  dan berseorangan, hanya kepada Allah kita bergantung harap. Seperti firman Allah dalam surah al-Ikhlas :


Alangkah bagusnya jika dalam filem itu ada babak Pi melihat langit yang terbentang luas lalu bertanya : Siapakah yang menjadikan langit yang begitu luas ni yang tanpa tiang dan dihiasi indah dengan bintang-bintang yang bergemerlapan.

Fikir-fikirkanlah. 

p/s : - Bila korang keluar panggung, pasti korang tertanya-tanya : Mana satu cerita yang betul? Adakah anda akan menjawab cerita Pi dengan Richard Parker atau kisahnya dengan ibunya, kelasi dan tukang masak kapal? Terpulang pada pertimbangan korang. 

        - Isteri aku terkejut-kejut tengok filem ni. Hiper refleks sungguh.




No comments:

Post a Comment