Pages

Wednesday, December 5, 2012

Aku dan Kereta



Semalam, aku cerita pasal Aku Dan Handphone. Hari ni aku nak cerita pasal aku dan kereta pulak. Kereta pertama aku ialah Wira 1.5 Auto tahun 1997.

Lebih kurang macam ni lah Wira pertama aku.

Second hand. Wira ni warna biru. Standard. Tak ada bikin sana bikin sini. Kecuali lowered sikit je. Itu pun sebab masa beli memang dah lowered. Enjin Mitsubishi 4G15nya memang tip top. Senang pulak nak selanggara. Alat ganti pun senang nak cari. Aku suka dengan Wira ni. Kalau bawak rasa steady sahaja. Tapi di sebalik semua kelebihannya itu, Wira ni aku lepaskan jugak. Trade in dengan.....

Waja.

Waja 1.8

Bukan Waja biasa tapi Waja 1.8! Masa beli pergi dengan arwah abah di kedai kereta second hand kenalan dia. Bila sampai sana kereta tu tersadai elok sahaja. Warna silvernya berkilau memikat. Maklumlah baru masuk dua hari lepas. Pasti kesan kerja polish pekerjanya masih pada tahap terbaik. Arwah abah terus jatuh hati. Dalamannya pun mengancam. Paling tak tahan tempat duduknya kulit sepenuhnya. Jurujual pulak pandai mengayat. Tapi mahal le. Aku masa tu baru umur 22. Kereta ni untuk orang dah berkeluarga. Tapi sebab arwah abah suka sangat kereta tu aku pun ambik je lah. Lagipun kenalan abah, tauke kedai tu, boleh tolong untuk luluskan pinjaman.
Senang je aku beli kereta ni. Tanpa slip gaji. Cuma guna penyata akaun bank, surat sokongan daripada syarikat penerbit novel dan surat akaun sumpah yang manyatakan aku ada pendapatan lain selain daripada bekerja dengan arwah abah. Masa tu aku mana buka akaun semasa lagi. Daftar berniaga pun masih nama arwah abah. Ini cerita dulu. Sekarang payah nak beli kereta.
Aku suka dengan kereta ni. Selesa sebab luas. Tempat duduk kulitnya sejuk bukan main. Mama aku yang memang suka tidur ketika dalam perjalanan bukan main lena. Memang dia ada kata tempat duduk kulit tu memang salah satu ciri yang dia suka pada Waja tu. Kalau pandu 140 km/j belum rasa apa-apa. Steady je. Aku biasa pandu 200 km/j Waja ni. Masa tu sebab nak pergi tengok perlawanan bola antara Perak dan perlis kat Stadium Ipoh. Bertolak dari Juru pukul 7.15 malam. Sampai kat Ipoh dalam pukul 8.15 malam. Sejam saja! Masa balik tekan 180 km/j. Tiba-tiba tayar pancit. Sikit lagi nak langgar penghadang jalan. Mujur sempat kilas stereng selepas memandang sekilas ke belakang melalui cermin pandang belakang. Itu kenangan aku dengan Waja ni.
Selepas lima tahun lebih guna, ia mula buat ragam. Rosak sana, rosak sini. Sampai akhirnya enjin tak boleh hidup langsung. Bukan sebab bateri kong tapi sebab masalah enjin. Pergi bengkel biasa semua angkat bendera putih. Nak perbaik Waja ni bukan boleh main belasah saja. Ada special tool untuk Waja ni. Enjin Renault memang macam tu. Pergilah hantar kat Proton Servis. Proton servis Kulim pun tak boleh buat. Bawak pulak ke Proton Servis Juru. Diaorang boleh buat sebab ada special toolnya. Tapi kos nak perbaiknya RM6000++. Mak ai..... Gila ape!
Fikir punya fikir, aku ambik balik Waja tu. Letak kat rumah lama jugak sebelum kawan aku berkenan. Bagi kat dia. Sambung bayar. Dia buat balik kereta tu sampai boleh jalan semula.  Lama lepas tu datang surat bank kata pembayaran untuk Waja tu dah lama tak buat. Aku call kawan aku tu. Dia menghilangkan diri bersama Waja tu. Aku sampai sekarang kena bayar Waja tu. Barang tak ada tapi kena bayar - huhuhu.

Lepas tu aku pakai Wira balik. Turun balik ke kereta biasa. Bukan apa, mana nak mampu pakai kereta lagi hebat daripada Waja sebab kena bayar untuk dua kereta tiap-tiap bulan. Wira ni pulak selalu buat hal. Masa beli tak ada enjin. Jadi beli enjin daripada kedai halfcut. Dah lama pakai problem pun datanglah sana sini. Pernah tersadai kat Sungai Kerang masa perjalanan balik daripada kampung. Nasib baik kat kampung tu ada bengkel kereta. Pergi ambik balik kena nak dekat seribu jugak. Wira ni makan banyak duit aku.


Macam ni lah Wira kedua aku. Warna biru muda


Kereta keempat aku, kereta yang aku pakai sekarang ni ialah Kia Forte. Jatuh hati dengan kereta ni sebaik aku dan isteri melawat pusat jualannya di Kulim. Itu pun secara tak sengaja melangkah masuk. Sebelum tu memang ada dengar produk terbaru Kia yang dikatakan tak macam dulu. Dulu orang takut nak beli Kia sebab tiga empat tahun mesti meragam. Bila nak perbaik makan duit sebab alat gantinya mahal. Sekarang produk-produk Kia lebih hebat daripada Toyota dan Honda. Contohnya Kia Forte diberi penarafan yang lebih tinggi berbanding Honda Civic LX dan Mazda 3 i Touring - klik sini  Kia sekarang adalah jenama pendahulu Asia di US - klik sini. Aku beli yang EX - low spec punya. Itu pun dah kira okey sangat. Yang penting selesa dan tak risau kalau berjalan jauh. Syukur.

Kia Forte

Kereta memang satu keperluan. Kalau tak ada kereta memang payahlah nak bergerak sana sini. Bagi aku ada kereta yang selesa dan selamat ketika berjalan jauh sudah memadai. Aku rasa tak perlu nak pakai kereta mewah-mewah. Harga kereta makin turun bila dah berusia. Bukannya harganya makin naik. Kecualilah kereta tu pengeluarannya memang terhad.....

Berikut adalah kereta termahal dan terhebat dunia :


1.       Pagani Zonda Clinque Roadster



Bernilai As$1.85 juta (RM5.67 juta) kereta ini bukan sahaja antara termahal
tetapi eksotik.  Dengan kemampuan memecut daripada sifar ke 60 batu
sejam dalam masa 3.4 saat, kereta buatan Itali ini mampu memecut sehingga mencecah
kelajuan maksimun 217 batu sejam


2.       Lamborghini Reventon


Jentera bernilai AS$1.6 juta (RM4.91 juta) ini hanta 20 buah dikeluarkan untuk pasaran global. Revention adalah antara
kereta termahal dan berkuasa pernah dihasilkan oleh Lamborhnihi hanya mengambil masa 3.3 saat untuk memecut daripada sifar ke 60 batu sejam dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 211 batu sejam.


3.       Koenigsegg Agera R

Agera R keluaran Sweden ini berharga AS$1.6 juta (RM4.91 juta)
mampu memecut daripada sifar ke 60 batu sejam dalam masa 2.8
saat sahaja selain mampu mencapai kelajuan maksimum 260 batu sejam


4.       Maybach Landaulet



Antara jenama pilihan golongan hartawan terkenal.  Keluaran
terkini Maybach mencecah harga sehingga AS$1.38 juta (RM4.24 juta)
Merupakan sedan paling mahal dengan kemampuan memecut
daripada sifar ke 60 batu sejam dalam 5.2 saat


5.       Zenvo ST1



Kereta edisi terhad keluaran Denmark ini hanya dihasilkan
sebanyak 15 buah. Dengan harga AS$1.23 juta (RM3.77 juta, ST1 mampu
memecut dariapda sifar ke 60 batu sejam dalam masa 2.9 saat dan
mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 233 batu sejam




No comments:

Post a Comment