Pages

Sunday, November 25, 2012

Sarapan Dimana?


Salam. Korang dah sarapan hari ni? Aku baru sudah. Hari ni sarapan di sebuah kedai makan dekat Jalan Kilang Lama, Kulim. Jalan menuju ke UniKL, Politeknik Tunku Sultanah Bahiyah Kulim, Hospital Kulim dan Kulim Hi-Tech. Kalau datang dari Pekan Kulim dan Lunas, kedai ni terletak sebelah kiri jalan. Kalau datang dari Serdang atau Kulim Hi-Tech ia terletak di sebelah kanan jalan. Lagi sikit sebelum sampai simpang nak ke Kulim Hi-Tech. Berdepan dengan bangunan sebuah koperasi.

Ini kedai dia. Kedai makan yang biasa-biasa saja. Terbuka.  





Tapi kalau lambat memang payah nak dapat tempat parkir. Aku pun tadi bernasib baik senang dapat parkir. Kebetulan ada kereta nak keluar. Bila aku pula nak balik tempat aku parkir tu dah ada orang tunggu nak masuk. Keluar-masuk-keluar-masuklah. 




Ramai orang. Tapi meja In Sha Allah ada.



Ini menu sarapan hari ini. Aku roti canai kosong sekeping dan isteri roti tampal sekeping. Bersama teh tarik dan nescafe tarik.



Licin..... Kenyang? 



Ops! Belum lagi. Tadi tu makanan sampingan saje. Yang ni baru hidangan utama untuk sarapan hari ini. Kuew tiau goreng dengan telur mata kerbau. Hehehe..... 




Licin juga.... Kenyang?



Kali ini baru kenyang. Lepas makan jangan lupa bayar. Bayar dengan anak tauke. Tadi mak dia jaga. Sekarang anak dia pula jaga. Kecik-kecik dah belajar mengira duit. Harap besar jadi tauke besar. Tauke bank, mungkin. Siapa tahu.




Kedai ni memang best. Macam-macam ada. Roti canai, nasi lemak bungkus dan cedok, kuih dan kuew tiau goreng. Tak ada orang ambik order ke apa. Layan diri. Tak payah tunjuk pun berapa kuantiti makanan yang korang ambik tu. Tauke percaya kat kita. Kita pun mestilah jujur dengan dia masa bayar nanti.

Gendang gendut tali kecapi
Kenyang perut suka hati


Selamat merasa.....







2 comments:

  1. wah. mesti kedai ni best bro. semua licin je. hehe

    ReplyDelete
  2. Memang best.... kalau datang Kulim ko kena cuba sarapan kat sini...

    ReplyDelete