Pages

Friday, November 30, 2012

Durian Oh Durian



Kalau korang lalu kat jalan-jalan di Kulim dan terutamanya kalau pergi ke pasar malam yang tiap-tiap hari ada di Kulim ni tentulah korang akan perasan betapa banyaknya orang jual durian. Segala jenis durian ada dijual. Tetapi yang paling banyak dari Bukit Kurau. Tadi, jabatan sumber manusia ada order kuah durian, jadi aku pun pergilah beli durian. Kedai yang aku tengok macam elok je duriannya tutup. Jadi terpaksalah pulak pergi ke jalan menuju ke Lunas. Nasib baik kedai yang jual durian kat situ buka. Di samping beli durian untuk buat kuah, aku belilah sekali durian untuk aku dan pekerja-pekerja aku makan. Aku ni sejak 18 tahun lepas makan durian dua tiga ulas setahun je. Sebelum umur 17 tahun tu memang aku hantu durianlah. Makan durian dengan nasi yang dicampur dengan sedikit gula beserta garam memang umph! Teringat masa ramas durian dengan nasi dulu. Fuh....... Tapi semua tu kenanganlah sebab sekarang aku dah tak berapa selera nak makan durian. Boleh makan tapi tak teringin orang kata. Itu yang jadi dua tiga ulas setahun je tu. Sebab apa aku dah tak makan durian sejak tingkatan 5 tu nanti aku ceritakan.....


Durian Relau, durian kampung. Boleh tahan jugaklah rasanya..... Tak payah nak cari Raja Kunyik atau Thraka atau Udang Merah. Yang ni pun dah cukup untuk aku. Makan dua ulas dah surrender. Cukup untuk tahun ini.







3 comments:

  1. laa,.. boleh lak cmni,, hehee,, muja suka durian insya ALLAH sampai bile2,, hehe

    ReplyDelete
  2. memang dulu gila durian tapi entah tiba-tiba dah hilang selera nak makan durian....

    ReplyDelete
  3. hehehe din peminat setia durian ni hehe kadang2 mmg cmtu dulu suka bila lama2 makin hilang minat kt durian

    ReplyDelete